Úvěroví predátoři
Ve chvíli, kdy se rozhodneme pro půjčku, je zásadní dobře si vše promyslet a propočítat. Kromě toho bychom se také měli
obloukem vyhnout falešným poskytovatelům, kteří svými manipulátorskými triky chtějí své klienty oklamat a vnutit jim velmi nevýhodné půjčky.
Jak poznat „úvěrového predátora“?
- Zatajuje. Vyhýbá se sdělování identifikačních údajů společnosti jako je např. název či adresa svého sídla.
Věrohodnost společnosti není dohledatelná. Neexistují webové stránky, nejsou dohledatelná jména odpovědných osob
, pobočky, telefonní spojení atp. Stejně tak zatajuje pravdivé podmínky úvěru (výši RPSN apod.)
- Neprověřuje svého budoucího klienta s ohledem na jeho možnosti splácení, nezajímá se o finanční situaci klienta.
Právě naopak, predátoři si vybírají takové zákazníky, u kterých je pravděpodobné, že budou mít s řádným splácením
problémy (lidé finančně negramotné, starší důvěřiví lidé atp.). Těm nastavují obrovské úroky či sankční poplatky za nesplácení.
- Vnucuje se. Je z jeho strany zřejmý až osobní zájem na tom, aby byla smlouva podepsána a peníze předány. Může například
navrhnout, že Vám peníze přiveze až domů (pozor! V takovém případě neexistuje žádný oficiální záznam/doklad, např. záznam
o bankovním převodu peněz na účet, který by sloužil jako důkaz „doručení“ půjčované částky!)
- Snaží se působit vždy co nejvíce spolehlivě, příjemně, schopně, slibuje „hory doly“. Ve smlouvě pak ale často nalezneme docela jiné podmínky.
- Proto mu při podpisu smlouvy záleží na tom, abyste ji nečetli až tak podrobně. Mnohdy se snaží situaci „odlehčit“ větami
typu: „Stojí tam vše, na čem jsme se dohodli“, „nemusíte ztrácet čas dlouhým čtením“ atp. Při dotazech na informaci ve
smlouvě neodpovídá dostatečně, potřebnou informaci ve své odpovědi „zakamufluje“. Může se také snažit vyvolat ve svém klientovi pocit stresu a spěchu.
- Nenápadně ponižuje klienta či dokonce vyhrožuje. V opačném případě může také až nepřirozeně klienta vyzdvihovat všemi
možnými lichotkami. Pokud je Vám vyhrožováno, volejte policii.
- Může vyžadovat zákazníkův podpis na jiný papír. Ten pak lehce použije k nekalým účelům.
Seriózní poskytovatel
A jaké vlastnosti má mít seriózní, regulovaný poskytovatel a odpovídající bezpečná, ne-lichvářská půjčka?
- Instituce o sobě poskytuje veškeré informace, nic netají. Na existujících webových stránkách zákazník nalezne její
oficiální název, adresy poboček, jména zástupců společnosti, infolinku a další telefonní čísla, a v neposlední řadě
popis produktů včetně výše úroků, poplatků, RPSN atp.
- Seriózní instituce chce také zajištění. Provádí kontrolu schopnosti svého klienta řádně splácet, např. nahlíží do
registrů či ověřuje jeho příjmy, a to doložením výpisů z účtu klienta, potvrzení zaměstnavatelem, atp.
- Nechá Vás si v klidu přečíst smlouvu, umožní Vám též vzít si ji domů a prostudovat.
- Zástupci instituce nikdy své klienty osobně nenavštěvují.
- Vzít si bezpečnou či naopak vysoce rizikovou půjčku závisí ovšem v mnohém na žadateli. Ten by měl znát svoje příjmy,
výdaje a svůj měsíční zůstatek a umět si podle svého rodinného/osobního rozpočtu rozumně vybrat ten pravý úvěr (také viz. „Půjčka s rozumem“).
Máte pochybnosti o určité instituci a rádi byste si ověřili, zda má oprávnění fungovat na českém trhu?
Pro ověření věrohodnosti zvolené instituce můžete využít následujících odkazů:
- ČNB, „Seznamy regulovaných a registrovaných subjektů finančního trhu“:
cnb.cz
- Navigátor bezpečného úvěru, projekt hodnotící úroveň bezpečnosti finančních institucí (naleznete zde i další rady a tipy pro bezpečnou půjčku): navigatoruveru.cz